יום שבת, 24 בפברואר 2018

הטובה שבמרגלות - אלכס גרליס

מאחורי הקלעים של הפלישה הגדולה לנורמנדי מסתתרות פרשות ריגול והטעיה. ספר זה מביא את אחד הסיפורים המרתקים שבלעדיהם אולי מלחמת העולם השניה הייתה מסתיימת אחרת


הטובה שבמרגלות - אלכס גרליס
ז'אנר - דרמה, ריגול, מלחמת העולם השנייה
490 עמ', הוצאת פן

הפלישה לנורמנדי החלה בשישי ליוני 1944 מעט אחרי חצות והיוותה למעשה את תחילת הסוף של מלחמת העולם השניה. זו הייתה הפעם הראשונה בה כוחות בעלות הברית הצליחו לחדור לאירופה הכבושה ולהתחיל להתקדם לעבר גרמניה.

המבצע הגדול תוכנן במשך שנתיים בהם נלחמו כוחות הברית שעדיין לא נכבשו בנאצים ובני בריתם. בנוסף להעברת ציוד לוחמה מתאים לאיזור ותיאום של כל הצדדים נדרשה פעולת הטעיה גדולה. כל הפלישה הייתה תלויה בתכנית ההטעיה - הנאצים חייבים להאמין שהם ינסו לתקוף מקום אחר, וכשיבינו היכן באמת מתרחשת התקיפה, זה כבר יהיה מאוחר מדי.

על חלקים מסיפור ההטעיה מספר הספר הזה.

המודיעין הבריטי הצליח לעלות על עקבותיה של מרגלת נאצית צרפתיה שהושתלה בלונדון. הכינוי שלה הוא מגפאי (עורב באנגלית) אולי בשל שערה החלק והשחור ועיניה השחורות שמזכירות עורב.

מגפאי או נטלי כפי שהסובבים מכירים אותה, אחות במקצועה, מצליחה לקבל הצבה בבית חולים צבאי שם היא מכירה את אוון קווין. אוון, קצין צעיר בחיל הים שנפצע באחד הקרבות, מתאהב באחות הצרפתיה ולא מאמין למזלו הטוב כשהיא מסכימה להינשא לו. רק אחרי שהיא נעלמת לאחר פלישת כוחות הברית לנורמנדי, מבין אוון שאהובתו היא לא בדיוק מי שהוא חשב, ושכל עולם המודיעין עבד עליו כדי להשיג את המטרה הנעלה של הטעיית הנאצים במקום הפלישה המתוכננת.

לאחר שאוון מגלה עוד פרטים על משימתה האמיתית של נטלי הוא יוצא לחפש אותה בצרפת אבל המודיעין הבריטי גם הוא בעקבותיה.

מי יגיע ראשון? האם אוון ונטלי יכולים לשים את העבר מאחוריהם או שהעבר ירדוף אותם לנצח?

הסיפור מעביר אותנו דרך לונדון אל צרפת הכבושה, לוקח אותנו למפקדות הנאצים בברלין שם מבינים חלק מהמפקדים שהסוף קרב, אבל לא מעזים לומר דבר לפיהרר. 

ספר מרתק על תקופת סוף מלחמת העולם השניה, תקופה בה העולם התחיל להבין איזה זוועות מסתתרות על אדמת אירופה הכבושה. סיפור על אהבה שבעולם רגיל לא יכולה הייתה להתהוות.

ספר יפהפה שיש בו הכל - מתח, ריגול בינלאומי, דרמה ורומן. אנחנו יודעים כמובן שהפלישה הצליחה אבל יש כאן נקודת מבט ייחודית על כמה מהדמויות שגרמו לתוצאה, בידיעתן או שלא בידיעתן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...